Choose your country

MENNEKES

VILKÅR OG BETINGELSER

Generelle salgs- og leveringsbetingelser

I. Grundlæggende betingelser, omfang

1. Alle leveringer, tjenester og tilbud fra sælgeren skal eksklusivt være på grundlag af disse generelle vilkår og betingelser. De skal udgøre en integreret del af alle kontrakter, der indgås af sælgeren med dennes kontraktpartnere (herefter kaldet "principal" og/eller "køber) i forbindelse med de leveringer og tjenester, som tilbydes af denne. De skal gælde for alle kommende leveringer, tjenester og tilbud, som gives til principalen, selv når dette ikke er aftalt separat.

2. Modstridende forretningsvilkår eller købsbetingelser fra principalen eller enhver tredjepart vil ikke være gældende, heller ikke hvor sælgeren ikke udtrykkeligt afviser deres ansøgning i de individuelle tilfælde. Selv, hvor sælgeren henviser til korrespondance, der indeholder principalens eller en tredjeparts forretningsvilkår, skal det ikke angive sælgerens accept af sådanne vilkår.

3. De generelle vilkår og betingelser skal kun gælde for entreprenører i henhold til § 14(1) BGB (tysk retsplejelov).

II. Tilbud og kontraktsindgåelse

1. Ved fravær af enhver udtrykkelig angivelse af det modsatte kan alle tilbud fra sælgeren blive ændret og skal være uforbindende. Sælgeren skal kunne acceptere ordrer inden for 14 dage fra deres modtagelse.

2. Ordren skal være bindende for sælgeren (kontraktsindgåelse), når denne har bekræftet ordren skriftligt, eller når sælgeren indleder ordregennemførelsen.

3. Den juridiske relation mellem sælgeren og køberen skal reguleres eksklusivt af vilkårene i den salgskontrakt, som de indgår, herunder disse generelle vilkår og betingelser. Denne kontrakt udgør hele aftalen mellem kontraktparterne. Mundtlige garantier, der gives fra sælgeren før indgåelse af denne kontrakt, skal være juridisk ikke-bindende, og enhver mundtlig aftale mellem kontraktparterne skal ophæves og erstattes af den skriftlige kontrakt, bortset fra, hvor sådanne mundtlige aftaler udtrykkeligt angiver, at de skal forblive bindende.

4. Supplementer og ændringer til indgående aftaler, herunder disse generelle vilkår og betingelser, skal udarbejdes skriftligt for at være gyldige. Skriftlig form skal omfatte fax- og tekstbaseret telekommunikation, specielt via e-mail, såfremt sådanne erklæringer bekræftes af den modtagende part i samme tekstform.

5. Angivelser, der foretages af sælgeren angående levering eller service (f.eks. vægt, dimensioner, anvendelsesværdier, belastningskapacitet, tolerance, tekniske data eller andre tjenestedata) samt tilsvarende erklæringer fra sælgeren angående disse angivelser (f.eks. skitser, illustrationer) skal udelukkende være tilnærmelser, medmindre det er udtrykkeligt beskrevet skriftligt af sælgeren som bindende, og/eller hvor det faktiske formål med kontrakten kræver nøjagtig aftale med de specifikke angivelser. De er ikke garanterede karakteristika, men beskrivelser eller egenskaber ved 
leveringen eller tjenesten. Sædvanlige afvigelser og afvigelser, der opstår som følge af lovbestemmelser eller tekniske forbedringer, samt udskiftning af visse komponenter med andre af tilsvarende kvalitet, skal være tilladt, såfremt de ikke hindrer det tilsigtede kontraktformål.

6. Sælgeren skal bevare ejendomsretten og/eller ophavsretten til alle tilbud, som denne giver samt til alle skitser, illustrationer, fakturaer, prospekter, kataloger, modeller, værktøjer og andre dokumentations- og hjælpematerialer. Køberen må ikke gøre disse eller deres indhold tilgængelige for tredjeparter eller afsløre dem for tredjeparter uden udtrykkelig godkendelse fra sælgeren, og må ikke bruge eller reproducere dem, hverken personligt eller ved hjælp fra en tredjepart. Efter anmodning fra sælgeren skal køberen returnere disse objekter og destruere alle fremstillede kopier, når disse ikke længere kræves for den normale virksomhedsdrift, eller hvor forhandlinger ikke har ført til indgåelse af kontrakt. Det samme skal vælge for dokumenter, der er leveret af køberen til sælgeren til implementering af kontrakten. Sælgeren skal have ret til at gøre disse dokumenter tilgængelige for tredjeparter, der er hyret til at foretage leveringer.

7. Hvis køberen opsiger kontrakten før levering af den bestilte vare, skal sælgeren have ret til at fakturere køberen for alle omkostninger, der er påbeløbet frem til ophævelsestidspunktet. Sådanne omkostninger skal omfatte blandt andet omkostninger til projektplanlægning, behandlingsomkostninger for samling og overvågning af ordre, omkostninger til produktionsplanlægning, omkostninger til fremstillede varer osv. På trods af dette skal sælgeren også have ret til at kræve naturalopfyldelse.

III. Priser, ret til ændring af priser, betalingsbetingelser og konsekvenser af misligholdelse, modregning og tilbageholdelsesret

1. Priserne skal gælde for ydelsen og/eller leveringen, som angivet i ordrebekræftelsen fra sælgeren. Yderligere ydelser eller specialydelser såsom træning, udstedelse af certifikater osv. skal faktureres separat.

2. Ved fravær af nogen udtrykkelig aftale om en bestemt valuta, skal priserne forstås som værende i EURO ex works plus forsendelses- og håndteringsomkostninger (fragt inkl. emballage) lovmæssig moms og, i tilfælde af eksportleveringer, alle toldafgifter og -gebyrer samt andre offentlige afgifter.

3. Såfremt det er aftalt, at priser er baseret på sælgerens listepriser, og leveringen skal ske mindst 3 måneder efter indgåelse af kontrakt, skal den listepris, der gælder på leveringstidspunktet anvendes (minus evt. aftale procentdel eller fast rabat).

4. Hvis der i perioden mellem kontraktsindgåelse og -gennemførelse træder en lovmæssig ændring af momstaksterne i kraft, skal sælgeren have ret til at fakturere med den ændrede momstakst, også hvad gælder tilladte delleveringer.

5. I forbindelse med alle ordrer – også ordrer til successiv levering – for hvilke der, i overensstemmelse med kontrakten eller efter bestillerens anmodning, foretages levering senere end 3 måneder efter ordreafgivelsen, skal sælgeren have ret til at overdrage stigninger i materiale- og lønningsomkostninger, som måtte opstå i denne periode, til køberen. Disse stigninger skal overdrages i det omfang, som de pådrages.

6. Sælgeren skal ikke være bundet til at fastholde de ovennævnte priser i tilfælde af separate opfølgningsordrer. Enhver indført prisreduktion skal ikke gælde med bagudvirkende kraft, men skal kun gælde prospektivt fra datoen for annoncering af den respektive reduktion.

7. Fakturabeløb skal betales inden for 10 dage ved en rabat på 2 % eller inden for 30 dage uden rabat fra fakturadatoen, og allersenest 30 dage efter forfald og modtagelse af ydelsen uden fratrækning af forsendelse og udgifter. Afgørende for betalingsdatoen skal være sælgerens modtagelse. Checks skal betragtes som betaling efter indløsning. Hvis køberen ikke betaler inden fakturaens forfaldsdato, skal udestående beløb påbeløbe 5 % renter pr. år beregnet ud fra forfaldsdatoen. Retten til at kræve en højere rentesats og yderligere skadeserstatninger i tilfælde af misligholdelse skal forblive uberørt i overensstemmelse med lovmæssige bestemmelser.

8. Gebyrer og ekstraafgifter af enhver type, samt fakturerede beløb for yderligere ydelser eller specialydelser (se III.1) er ikke kvalificeret til rabat.

9. Modregning mod køberens krav eller tilbageholdelsesret i forbindelse med acontobetalinger for disse krav skal kun være tilladt, hvor disse krav er ubestridte, eller hvis eksistens er blevet bekræftet i en erklærende dom.

10. Sælgeren skal udelukkende have ret til at foretage leveringer/yde tjenester mod forudgående betaling eller sikkerhedsstillelse, hvor der, efter kontraktsindgåelse, er blevet kendt omstændigheder, som på betydelig vis kan reducere principalens/køberens kreditværdighed, og som sandsynligvis vil sætte betalingen af skyldige beløb til sælgeren fra principalen på spil under det respektive kontraktforhold (herunder andre individuelle kontrakter, som samme rammeaftale gælder for).

11. Små ordrer, under en nettofakturaværdi på € 150,00 i det kontinentale Europa og € 250,00 i resten af verden, er underlagt et administrationsgebyr på € 25,00 pr. lille ordre.

12. Sælgeren skal have ret til at overdrage sine eksisterende krav til køberen for udførte leveringer eller tjenester ydet til tredjeparter med henblik på finansiering.

IV. Levering og leveringstid

1. Ved fraværet af eventuelle udtrykkelige aftaler om det modsatte, skal alle leveringer foretages ex works (D-57399 Kirchhundem [M6]).

2. Tidsfrister og datoer for levering og ydelser, der er krævet af sælgeren, skal kun være tilnærmelsesvise, medmindre der udtrykkeligt er givet tilsagn om eller aftalt en fast tidsfrist eller dato. Når der er aftale forsendelse, skal leveringsfrister og -datoer henvise til datoen for overdragelse til logistikudbyderen, speditøren eller en anden tredjepart, der er hyret til transporten. I tilfælde af efterfølgende tilføjelse til ordren skal sælgeren frigives fra de oprindeligt aftale leveringsdatoer.

3. Uagtet de rettigheder, der måtte opstå som følge af køberens misligholdelse, skal sælgeren være berettiget til at kræve forlængelse af leverings-/ydelsesfristerne eller udskydning af leverings-/ydelsesdatoerne med en periode, der svarer i længde til køberens misligholdelse.

4. Sælgeren skal ikke være ansvarlig i tilfælde af forstyrrelse af levering eller for forsinkelser i levering, hvor sådanne er opstået som følge af force majeure eller andre hændelser, der ikke kunne forudses på tidspunktet for indgåelse af kontrakten, og som sælgeren ikke er ansvarlig for (f.eks. driftsafbrydelser af enhver type, vanskeligheder med at anskaffe materiale eller energi, transportforsinkelser, strejker, lovlige lockouts, mangel på arbejdskraft, energi eller råmaterialer, vanskeligheder med anskaffelse af nødvendige officielle godkendelser, officielle foranstaltninger eller leverandørers manglende eller forsinkede levering). Såfremt sådanne hændelser gør det betydeligt vanskeligere eller endda umuligt for sælgeren at foretage levering eller yde tjenester, og hvor hindringen af gennemførelse af en kontrakt ikke kun er midlertidig, skal sælgeren være berettiget til at ophæve kontrakten enten helt eller delvist. En forudsætning for ophævelse på dette grundlag er dog, at sælgeren informerer køberen om de relevante omstændigheder, og at sælgeren tilbagebetaler eventuelle beløb, der er betalt af køberen i forbindelse med sælgerens eventuelle udestående ydelser. I tilfælde af en midlertidig hindring af gennemførelsen skal tidsfristerne eller datoerne for levering eller ydelse af tjenesten forlænges med en periode, der svarer i længde til varigheden af hindringen plus en passende indledningsperiode. Hvis der er urimeligt at forvente, at principalen modtager levering eller accepterer tjenesten efter sådanne forsinkelser, skal denne have ret til at ophæve kontakten gennem øjeblikkelig udstedelse af en skriftlig erklæring om ophævelse til sælgeren.

5. Sælgeren skal kun være berettiget til at foretage delleveringer, hvor delleveringer er af værdi for principalen inden for omfanget af kontraktsformålet, leveringen af det resterende er sikret, og principalen ikke pådrager sig betydelige yderligere udgifter, med undtagelse af det tilfælde, hvor sælgeren accepterer at påtage sig disse yderligere omkostninger. Hvis sælgeren bliver forsinket med en levering eller ydelse, eller hvis det bliver umuligt at foretage leveringen/yde tjenesten, uanset årsag, skal sælgerens ansvar for skader være begrænset i overensstemmelse med punkt VIII. i disse generelle vilkår og betingelser.

V. Opfyldelsessted, forsendelse, emballage, risikoovergang

1. Ved fravær af nogen udtrykkelig aftale om det modsatte, skal opfyldelsesstedet for alle forpligtelser, der opstår under dette kontraktforhold, være sælgerens fabrik i 57399 Kirchhundem/Tyskland.

2. Sælgeren foretager et rimeligt valg af typen af afsendelse og emballage. Normal emballage skal være den mindste emballageenhed, der er angivet i kataloget. Ved bestilling af forskellige mængder skal den emballageenhed, der bedst passer, leveres.

3. Risikoen skal overgå til køberen allersenest efter, at leveringsobjektet er overdraget til logistikudbyderen, speditøren eller en tredjepart, der er hyret til transporten. Starten på losningen skal være afgørende for fastsættelse af, hvornår objektet er overgået. Dette skal også gælde i forhold til delleveringer, eller hvor sælgeren har aftalt at levere andre tjenester (f.eks. forsendelse). Hvor forsendelse eller overførsel er forsinket som følge af en omstændighed, hvis grund skyldes principalen, skal risikoen overgå til principalen på den dag, hvor leveringsobjektet gøres tilgængeligt til levering, og sælgeren har informeret købet derom.

4. Opbevaringsomkostninger efter risikoovergang skal bæres af principalen. Hvis sælgeren leverer opbevaring, skal opbevaringsomkostningerne være 0,25 % af fakturaværdien for de leveringsobjekter, der skal opbevares, pr. hver fuld uge. Det skal forblive åbent for kontraktparterne af hævde eller bevise højere eller lavere opbevaringsomkostninger.

5. Forsendelsen skal udelukkende forsikres af sælgeren på køberens udtrykkeligt ønske. Der skal ydes forsikring mod tyveri, brud, beskadigelse under transport, brand eller vand eller andre risici, der kan forsikres. Omkostningerne til forsikring skal bæres af køberen.

6. I forbindelse med kontrakter med gentagne efterfølgende leveringer skal sælgeren oplyses om strukturen af leveringen i god tid. Hvis leveringer ikke udføres til tiden, skal sælgeren være berettiget til, efter udløb af en passende yderligere frist, der er angivet til køberen, selv at strukturere og gennemføre leveringerne eller trække den relevante del af kontrakten tilbage i henhold til de yderligere bestemmelser i punkt IV. 4. og til at kræve skadeserstatninger for tabt indtjening. Sælgers ret til at kræve yderligere skadeserstatninger skal forblive uberørt.

7. Returneringer, der ikke er baseret på materialedefekter eller retsmangler, skal behandles i overensstemmelse med sælgerens returneringsbetingelser. Disse kan læses på www.mennekes.org under generelle vilkår og betingelser.

VI. Garanti, defekter i materiale

1. Uagtet pligterne til inspektion og meddelelse (§ 377 HGB (tysk handelslov)), som gælder i forbindelse med eventuel bilateral handel, skal principalen være bundet til at inspicere leveringen for synlige defekter og udarbejde meddelelser angående sådanne synlige defekter – dette skal også gælde for ukomplette eller forkerte leveringer. Meddelelse om defekt skal meddelelse inden for 5 arbejdsdage efter varemodtagelse. I forbindelse med latente defekter skal meddelelse om defekt udstedes inden for 5 dage fra, at defekten bliver åbenbar. Meddelelse om defekt skal foretages skriftligt. Manglende udstedelse af meddelelse om defekt inden for den specificerede periode skal medføre, at varerne bliver vurderet som godkendt, og at principalen mister enhver ret til indsigelse i forbindelse med defekten over for sælgeren. På sælgerens anmodning skal det leveringsobjekt, der forespørges om, returneres til sælgeren med betalt fragt. I tilfælde af legitim meddelelse om defekt skal sælgeren erstatte omkostningerne til billigste returtransport. Dette skal ikke gælde, hvor omkostningerne er højere, fordi leveringsobjektet bruges på en anden lokation end den, der er specificeret til brug.

2. I tilfælde af legitim meddelelse om defekt, skal sælgeren, efter eget valg, være bundet og berettiget, inden for en rimelig periode, til at reparere defekten eller foretage en erstatningslevering (sekundær gennemførelse). I tilfælde af, at sekundær gennemførelse mislykkes, det vil sige, at det er umuligt eller urimeligt, sælgeren afviser modtagelse af sekundær gennemførelse, eller sekundær gennemførelse er underlagt urimelig forsinkelse, skal køberen være berettiget til at ophæve kontrakten eller foretage en passende reduktion af købsprisen.

3. Hvor defekten er sælgerens fejl, skal køberen være berettiget til at gøre et krav gældende for skadeserstatninger under de betingelser, der er angivet i VIII.

4. I tilfælde af defekter i komponenter, der skyldes andre producenter, og som sælgeren ikke kan afhjælpe, enten på grund af licensårsager eller fysiske årsager, skal sælgeren, på eget valg, enten gøre sine garantirettigheder gældende over for producenten og leverandøren på principalens konto eller skal tildele principalen disse rettigheder. Garantikrav mod sælgeren i forbindelse med sådanne defekter skal kun eksistere i overensstemmelse med disse generelle vilkår og betingelser, hvor juridiske søgsmål mod producenten og leverandøren var forgæves, eller hvor sådanne juridiske søgsmål ikke har nogen mulighed for success, f.eks. på grund af den tiltaltes insolvens. I varigheden af den juridiske tvist skal begrænsningsperioden for den respektive garanti stilles i bero.

5. Garantien skal udløbe, hvor principalen manipulerer med leverings-objektet uden sælgerens samtykke, eller hvor en tredjepart manipulerer med leveringsobjektet på principalens vegne, og afhjælpningen af defekten gøres umulig eller urimelig for sælgeren som resultat heraf. Principalen skal bære alle yderligere omkostninger til afhjælpning af defekten som måtte opstå som følge af manipulationen.

6. Krav for defekter skal ikke opstå, hvor der sker fejl gennem principalens manglende overholdelse af betjening, opbevaring, vedligeholdelse eller installationsinstruktioner, uegnet eller upassende brug, forkert eller forsømmelig brug eller naturligt forekommende slitage. Det samme skal gælde, hvor sælgerens produkter er monteret ukorrekt, håndteres forsømmeligt eller udsættes for unødig belastning, eller hvor der opstår forstyrrelse som følge af uegnede driftsmidler, erstatningsmaterialer eller mekaniske, kemiske, elektrokemiske eller elektriske virkninger.

7. Enhver individuel aftale med principalen om levering af brugte objekter skal udelukke enhver garanti for materialedefekter undtaget i det tilfælde, at sådanne defekter er forsætligt fortiet af sælgeren.

8. Legitime defekter på kun en del af leveringen skal ikke retfærdiggøre en reklamation i forhold til den samlede levering.

VII. Beskyttede rettigheder

1. I overensstemmelse med punkt VII. skal sælgeren garantere, at leverings-objektet skal være fri for tredjeparters industrielle ejendomsrettigheder eller ophavsrettigheder i landet (staten) eller det aftale leveringssted. Ved fraværet af en udtrykkelig skriftlig modstridende aftale skal leveringsstedet være Kirchhundem/Tyskland. Hver kontraktparter skal øjeblikkeligt informere den anden skriftligt, hvis nogen skadeserstatninger for krænkelse af sådanne rettigheder gøres gældende. Reglen i sætning 1 skal ikke udgøre nogen garanti, men skal repræsentere en aftale angående kvalitet i henhold til gældende garantibestemmelser.

2. I tilfælde af, at leveringsobjektet krænker tredjepartsejendomsrettigheder eller-ophavsrettigheder, skal sælgeren efter egen vurdering ændre eller udskifte objektet, så det ikke længere krænker sådanne rettigheder, men stadig opfylder de kontraktligt aftalte funktioner, eller skal tildele principalen passende brugsrettigheder gennem en licens. Hvis sælgeren ikke er i stand til at løse problemet inden for en rimelig tidsperiode, skal principalen være berettiget til at ophæve kontrakten eller reducere købsprisen tilsvarende. Alle krav om skadeserstatninger til principalen mod sælgeren skal være underlagt begrænsningerne i punkt VIII i disse generelle vilkår og betingelser.

3. I tilfælde af juridiske krænkelser, der opstår som følge af produkter, der leveres af sælgeren, men fremstilles af andre producenter, skal sælgeren efter eget skøn gøre krav gældende mod producenten eller leverandøren på vegne af principalen eller skal tildele principalen disse krav. I disse tilfælde skal krav mod sælgeren kun eksistere, hvor juridiske søgsmål mod producenten eller leverandører var forgæves eller ikke har nogen mulighed for succes, f.eks. på grund af producentens/leverandørens insolvens.

4. Hvor leveringer foretages i overensstemmelse med specifikke skitser eller andre indikationer fra principalen, og hvor disse leveringen krænker tredjepartsrettigheder, skal principalen bære ansvaret for korrekthed og for at sikre, at tredjepartsrettigheder ikke overtrædes. Principalen skal skadesløsholde sælgeren for alle krav, der gøres for brud på tredjeparters ejendomsrettigheder. I tilfælde af krav om skadeserstatninger skal erstatningen kun ske, hvor køberen ikke kan bevise ikke at være ansvarlig for manglen i dens indikationer eller krænkelsen af tredjepartsrettigheder. Hvis sælgeren i et sådant tilfælde har forbud mod at fremstille eller levere de respektive varer fra en tredjepart, der gør sine egne ejendomsrettigheder gældende, skal sælgeren være berettiget til at indstille arbejdet og ophæve kontrakten. Før sælgeren gør det, skal denne dog udstede en meddelelse til køberen, hvori sættes en ekstrafrist, i løbet af hvilken køberen skal få tredjeparten til at fjerne forbuddet. Sælgerens erklæring om et tilsvarende krav om skadeserstatninger mod køberen på grundlag af andre lovmæssige bestemmelser skal forblive upåvirket.

VIII. Andet ansvar (begrænsning og udelukkelse)

1. Sælgerens ansvar for skadeserstatninger skal, uanset juridisk grund, og specielt ved forstyrrelse, forsinkelse, defekt eller forkert levering, kontraktbrud, brud på diligenspligt i kontraktsforhandlinger og sager om erstatningsansvar, hvor der fastslås fejl, være begrænset af følgende regler.

2. Sælgeren skal ikke holdes ansvarlig let forsømmelighed udvist af dennes juridiske personer, juridiske repræsentanter, medarbejdere eller andre stedfortrædende agenter, medmindre det omfatter overtrædelse af væsentlige kontraktlige forpligtelser (hovedforpligtelser under kontrakt). Væsentlige kontraktlige forpligtelser er sådanne pligter, der skal opfyldes for at gennemføre kontrakten i det hele taget, og som den kontraherende part regelmæssigt kan påberåbe sig.

3. Såfremt sælgeren er ansvarlig for skader i henhold til ovenstående sætning, skal ansvaret være begrænset til skader, som sælgeren forudså ved indgåelse af kontrakten som en mulig konsekvens af kontraktmisligholdelse, eller som denne ville have forudset ved udøvelse af behørig forsigtighed. Indirekte skader eller følgeskader, som opstår som følge af defekter i det leverede, skal kun erstattes, hvis sådan skade typisk kan forventes ved korrekt brug af det leverede.

4. I tilfælde af ansvar for let forsømmelighed skal sælgeren pligt til at betale kompensation for ejendomsskade og pekuniærskade, som opstår som følge deraf, være begrænset til skade, der normalt eller typisk kan forsikres af sælgeren gennem ansvars-/produktgarantiforsikring på rimelige betingelser, selv når sagen angår overtrædelse af væsentlige kontraktforpligtelser.

5. De ovennævnte udelukkelser eller ansvarsbegrænsninger skal gælde i samme omfang til fordel for sælgerens juridiske personer, juridiske repræsentanter, medarbejdere eller andre stedfortrædende agenter.

6. Såfremt sælgeren leverer tekniske oplysninger eller handler i en rådgivende kapacitet, og disse oplysninger eller råd ikke udgør nogen del af de aftale tjenester og ikke skyldes iht. kontrakt, skal disse oplysninger eller råd gives gratis, og sælgeren kan ikke holdes ansvarlig for oplysningerne eller rådene.

7. De ansvarsbegrænsninger, der er indeholdt i dette punkt VIII, skal ikke gælde for sælgerens ansvar for forsætlige handlinger, for garantisikrede karakteristika, for skader på liv, krop eller sundhed eller for ansvar under den tyske produktansvarslovgivning.

IX. Begrænsningsperioder

1. Krav, der opstår under punkt VI, skal være underlagt en begrænsningsperiode på ét år med starte fra leveringen til køberen.

2. Det skal ikke gælde for følgende krav, der skal være underlagt lovmæssige begrænsningsperioder.

  • Krav, der omfatter sælgerens, dennes juridiske repræsentanters eller stedfortrædende agenters forsætlige, ondsindede eller groft uagtsomme pligtforsømmelse;
  • Krav om skadeserstatninger som følge af skade på liv, krop eller sundhed på grund af sælgerens uagtsomme overtrædelse eller på grund af dennes juridiske repræsentanters eller stedfortrædende agenters forsætlige eller uagtsomme overtrædelse;
  • Krav under en garanti for en bestemt egenskab;
  • Såfremt leverandøren er således forpligtet, krav for erstatning af omkostninger, som principalen må bære som mod en underleverandør i forsyningskæden på grund af et salg af nye varer til formål for sekundær opfyldelse (§ 478(2) BGB);
  • Hvis varer, der er leveret af sælgeren, er blevet brugt i overensstemmelse med deres brugsanvisninger i et konstruktionsprojekt, og de har forårsaget en defekt i det pågældende projekt, og del B i de tyske licitationsbetingelser for konstruktion (Verdingungsordnung für Bauleistungen) ikke finder anvendelse på kontraktforholdet.

3. For alle disse tilfælde skal begrænsningsperioder være i overensstemmelse med lovmæssige bestemmelser. De lovmæssige regler om bevarelsen af begrænsningsperioder og ny start på tidsfrister kan forblive upåvirket. I tilfælde af krav om skadeserstatning under produktansvarslovgivningen skal der gælde lovmæssige begrænsningsperioder. Det gælder også i tilfælde af forsætlig eller groft uagtsom overtrædelse.

4. Hvor sælgeren er ansvarlig under VIII for skader, der normal og typisk tegnes ansvarsforsikring på rimelige betingelser for, skal begrænsningsperioden også være ét år.

X. Ejendomsforbehold

1. Sælgeren skal bevare adkomsten til det leverede objekt (forbeholdsvarer), indtil alle krav mod principalen, som måtte opstå i forretningsforholdet, herunder alle fremtidige krav fra samtidige eller senere kontrakter, er afklaret. I tilfælde af en åben faktura skal ejendomsforbeholdet og alle rettigheder give sikkerhed for hele det udestående beløb plus renter og omkostninger. Principalen skal øjeblikkeligt informere sælgeren i tilfælde af pant eller andre tredjepartshandlinger.

2. Principalen skal være berettiget til at behandle og videresælge leveringsobjektet i den normale forretningsgang. Denne berettigelse skal ophøre, hvis principalen kommer i restance, ved betalingsophør, eller hvor der indledes insolvensbehandling mod principalens aktiver. Principalen skal være bundet til kun at videresælge varerne under bevarelse af ejendomsret og til at sikre, at krav fra gensalget videregives til sælger i overensstemmelse med 5. og 6. Brugen af forbeholdsvarerne til opfyldelse af kontrakter på arbejde og kontrakter på arbejde og materialer skal betragtes som et gensalg til dette formål. Andre disponeringer i forbindelse med forbeholdsvarerne, specielt pant eller overførsel mod sikkerhedsstillen, skal være forbudt. Overførsel af krav fra overførsel af forbeholdsvarerne skal være forbudt, medmindre overførsel sker via factoring, behørigt meddelt sælgeren, og for hvilken udbyttet overstiger værdien af det tilsikrede krav. Efter kreditering af udbyttet af factoringaftalen forfalder sælgerens krav øjeblikkeligt.

3. Behandling af forbeholdsvarerne skal ikke medføre, at køberen erhverver ejerskab af det resulterende objekt i henhold til § 950 BGB. Behandling eller omstrukturering af varerne skal ikke forpligte sælgeren. De behandlede eller omstrukturerede varer skal fortsætte med at være forbeholdsvarer.

4. Ved behandling, inkorporering eller blanding af forbeholdsvarer med andre varer skal sælgeren blive fællesejer af det resulterende produkt. Sælgerens andel skal stå i forhold til fakturaværdien af forbeholdsvarerne og fakturaværdien for de andre anvendte varer. Hvis sælgerens ejerskabsrettigheder ophører som følge af inkorporering, blanding eller behandling, skal principalen tildele sælgeren passende ejerskabsrettigheder eller panteret til det nye produkt i forholdet mellem fakturaværdien af forbeholdsvarerne og andre anvendte varer. Opbevaring af produktet skal være gratis for sælgeren. Fælles ejerskab af varerne skal være tilstrækkeligt for, at disse varer er forbeholdsvarer.

5. Principalens krav, der opstår ud fra gensalg af forbeholdsvarer, skal hermed tildeles sælgeren. De skal fungere som sikkerhed i samme udstrækning som ejendomsforbehold til forbeholdsvarerne.

6. Hvor forbeholdsvarerne gensælges af principalen sammen med andre varer, skal sælgeren tildeles et krav ud fra gensalget i forholdet mellem fakturaværdien af forbeholdsvarerne og fakturaværdien for de andre varer. I tilfælde af gensalg af varer, som sælgeren har fælles ejerskabsrettigheder til i henhold til 4., skal en tilsvarende andel af kravene tildeles.

7. På sælgerens anmodning skal principalen være bundet til at udlevere til sælgeren en nøjagtig liste over dennes krav med navne og adresse på købere, til at give køberne besked om tildelingerne og til at give sælgeren oplysninger, der er nødvendige for påberåbelse af sælgerens tildelte krav. Så snart principalen kommer bagud med betaling eller dennes økonomiske situation forringes, skal principalen give sælgeren ret til at informere køberne om tildelingen og selv inddrive deres krav. Sælgeren skal have ret til at kræve en evaluering af sine tildelte krav, som udføres af en udpeget part med brug af principalens konti. Principalen skal give sælgeren en liste over alle varer, hvortil sælgeren stadig har adkomst (forbeholdsvarer).

8. Hvis eksisterende sikkerhed overstiger værdien af de sikrede krav med mere end 10 %, skal sælgeren være bundet, på principalens anmodning, til at frigive effekterne efter dennes valg under hensyntagen til principalens interesser. I tilfælde af ejendomsforbehold skal værdien af effekterne fastsættes med henvisning til fakturaværdien af de varer, der er købt af principalen fra sælgeren. I tilfælde af forlænget ejendomsforbehold skal fakturaværdien for gensalget af varerne være afgørende.

9. Fordi sælgeren bevarer adkomsten til varerne, kan sælgeren kræves returnering af varerne i tilfælde af ophævelse af kontrakten. Sælgeren skal have ret til at erklære kontrakten ophævet uanset de yderligere betingelser, der er anført i § 323 BGB, og specielt uden krav om pålæggelse af en ekstrafrist for betaling, øjeblikkeligt efter principalens misligholdelse. Det samme skal gælde, når principalen indstillinger sine betalinger, eller hvor der er indledt insolvensbehandling mod principalens aktiver. Alle omkostninger, der opstår som følge af tilbagetagelse af leveringsobjektet, skal bæres af principalen. Sælgeren er frit berettiget til at kassere den tilbagetagne ejendom.

XI. Beføjelse til behandling af data

Sælgeren skal have ret til at behandle alle data i forbindelse med forretningsforholdet med køberen inden for omfanget af gældende lovmæssige bestemmelser.

XII. Afsluttende bestemmelser

1. Jurisdiktionen for enhver og alle tvister, der måtte opstå i forbindelse med forretningsforholdet mellem sælgeren og principalen skal, efter sælgerens valg, være Kirchhundem eller lokationen for køberens forretningsadresse. Ved krav mod sælgeren skal den eksklusive jurisdiktion være 57399 Kirchhundem. Obligatoriske lovmæssige bestemmelser om eksklusive jurisdiktioner skal forblive upåvirket af denne regel.

2. Forholdet mellem sælgeren og køberen skal reguleres af lovgivningen i Tyskland. FN-konventionen om kontrakter på internationalt varesalg fra 11.04.1980 (CISG) er udelukket.

3. Såfremt kontrakten eller disse generelle vilkår og betingelser indeholder lakuner, skal parterne aftale den lovmæssigt gældende bestemmelse, som de ville have aftalt i lyset af det økonomiske formål med kontrakten og formålet med disse generelle vilkår og betingelser, hvis de havde identificeret den pågældende lakune på tidspunktet for indgåelse af denne kontrakt eller disse generelle vilkår og betingelser.

Bemærkning i henhold til § 36 i den tyske tvistbilæggelseslov for forbrugere (VSBG)

Sælgeren/kontrahenten er hverken forpligtet eller villig til at deltage i en tvistbilæggelsesproces for et forbrugervoldgiftsnævn, som defineret af § 36 VSBG.

 

Udgave oktober 2023

Med forbehold for trykfejl, ændringer og fejl.